Annons
Ett nytt liv på två veckor - nu i Singapore

Ja tänk va, precis så gjorde vi när vi flyttade till Nya Zeeland för två år sedan, skapade oss ett nytt liv på två veckors tid. Hus, jobb, skola och vardag. Nu har vi precis flyttat in i vår lägenhet, Nicke har börjat jobba och Caesar har börjat skolan. Både jag och Nicke har se [...]

2017-10-15 17:37
Resefamilj flyttar till Singapore!

Hej hej! Ja, vi lever fortfarande, trivs och frodas på Nya Zeeland! Men... Under Caesars förra skollov i juli mötte vi upp farmor i Singapore. Vi hängde så klart vid poolen, såg Marina Bay Sands och åt Chicken Rice på Hawker Centers. Det var inte bara därför vi var där. Vi hade [...]

Resa med barn, Långresa med barn, Utlandsflytt, Family, [...]
2017-09-07 12:18
Pausdags

Det här kommer säkerligen inte som en överraskning för er. Inläggen här kommer mer och mer sällan. Detta beror inte på att jag har tröttnat på att resa och upptäcka världen, utan det fortsätter jag alltid göra. Däremot fyller bloggen inte en så stor funktion för mig själv längr [...]

2017-04-30 11:52
Mars månad

Mars månad gick fruktansvärt fort. Månaden började med att farmor kom hit på besök och hon flög hem först igår. Farmor var sjuk den första veckan och sedan blev Caesar sjuk. Därefter drog vi iväg på vår Söderhavskryssning och med hjälp av antibiotika var vi alla friska! När vi k [...]

2017-04-05 11:01
Port Vila

Hittills har vi besökt Maré & Noumea i Nya Kalcedonien. Idag är vi i Port Vila i Vanuatu & snart ska vi gå på båten igen för att åka vidare till ön Lifou. Det går ingen större nöd på oss mer än att midjemåttet växer lite trots att vi tar frukt till dessert. Båtens gym har vi besö [...]

Kryssning, Vanuatu, Nya Kalcedonien
2017-03-18 05:05
På väg på kryssning

På väg på båten som går från vår förort in till Auckland city. I hamnen ser vi den båt som kommer bli vårt hem de närmaste 10 nätterna.

Kryssning, Auckland
2017-03-13 01:12
Söderhavsdrömmar

Livet känns tufft just nu, snart semester med kryssning till Nya Kalcedonien och Vanuatu om en dryg vecka. Vi ska stanna på dessa öar/platser: Noumea, Mare, Port Vila, Lifou och Isle of Pines. Riktiga söderhavsdrömsdestinationer! Våra mest prioriterade resmål i samband med vår [...]

Kryssning, Söderhavet, Vanuatu, Nya Kalcedonien
2017-03-03 06:30
Kiwi love - om att känna kulturchock mot sina egna

När vi reste omkring med husbil på sydön var det en sak vi reagerade över, hur ohyfsade européer helt plötsligt verkade, efter 1.5 år här på Nya Zeeland. Jag har märkt av detta förut som resande ut i världen utanför Europa. Det där med att jag har reagerat på värmen mellan männi [...]

Nya Zeeland, Vardagsliv, Utlandsflytt, Kulturer, [...]
2017-02-28 12:19
Book character day

Varje år har skolan en specialvecka med boktema. Då finns böcker att köpa på skolan och hela skolan har en dag då eleverna får klä ut sig till valfri bokkaraktär. Caesar valde Emil detta år. Han var fast besluten att ha en soppterrin på huvudet, men jag hade ingen lust att skick [...]

2017-02-24 06:30
Kryssning till Vanuatu och Nya Kalcedonien

Jag gissar på att de flesta av er, som inte är bevandrade i denna del av världen i alla fall, inte känner till dessa länder så värst mycket. Det är två små ö-nationer som ligger mellan Fiji och Australien och dit ska vi åka på kryssning i mars! Jag kikade på dessa kryssningar [...]

Resdrömmar, Söderhavet, Vanuatu, Nya Kalcedonien
2017-02-12 06:30
Det där med att byta hus i Auckland

Vi bor ju lite för stort vi, med 4 sovrum, 3.5 badrum samt två vardagsrum. Vi är ju bara tre och i ärlighetens namn får vi inte många besök från Sverige hit, så vi bestämde oss för att minska ner lite på både boytan och hyran. Under Caesars sista två sommarlovsveckor kikade vi [...]

Hus i solen, Utlandsflytt, Expatlife
2017-02-08 09:30
Husbil på sydön del 5 - Queenstown, Invercargill och Wanaka

Vi åkte den sista veckan till Invercargill, där vi hängde med Madison och hennes familj. Vi hade träffat dom i St Bathan och hade bytt telefonnummer, då vi hade planerat att åka förbi Invercargill innan vi åkte hem. Det var himla mysigt och sjukt nog träffade vi på hennes pappa [...]

2017-02-03 06:00
Husbil på sydön del 4 - Dunedin till Milford Sound

Efter lite cityliv i Dunedin åkte vi ut på halvön utanför Dunedin som är full av djurliv, fåglar, små pingviner, sjölejon med mera. Vi övernattade vid och promenerade ut till Victory beach, där gula pingviner och sjölejon lever. När vi påbörjade vår promenad sken solen, men på [...]

2017-02-01 06:00
Husbil på sydön del 3 - Otago till Dunedin

Härifrån åkte vi över vinlandet i Cromwell till Otago, där det numera odlas mycket frukt, men förr i tiden var detta guldgrävarmecka och här finns det många gamla, söta städer att upptäcka. Det är inte så tätt med turister här, men denna del blev en klar favorit för mig, hög char [...]

2017-01-30 06:00
Husbil på sydön del 2 -Franz Josef till Wanaka

Därefter drog vi vidare över Franz Josef-glaciären ner till Haast. Franz Josef var väl fint, men rätt grå. Vi har sett lysande gröna glaciärer tidigare, både på Island och i Patagonien i Chile, så vi är lite bortskämda sedan tidigare. En av de saker jag hade sett fram emot med [...]

2017-01-28 06:11
Vår resrutt på sydön Nya Zeeland del 1 - Christchurch och så vidare

Jag och Caesar njuter här av sista veckans sommarlov innan Caesar börjar årskurs 3 nästa vecka. Här nedan ser du vår resrutt på sydön, osnyggt ritat med vitt :) : Vi skippade Kaikoura efter den stora jordbävningen den delen drabbades av i december. Vägarna dit hade börjat öppnas [...]

2017-01-26 06:08
Tillbaka igen - 3.5 veckor i husbil

Vi har haft finfina, vackra veckor på sydön, men helt ärligt var det oerhört skönt att komma hem till Auckland igen efter 3.5 veckor i en liten husbil. Kompakt och tätt på varandra har vi levat. Det har funkat bra, men att komma hem till huset var superskönt för att inte tala om [...]

2017-01-18 06:00
Vakna upp med en regnbåge!

Vi fricampar nästan jämt med vår husbil. Så länge den är certifierad får man campa på de flesta ställen. Inte inne i samhällen däremot. I natt stod vi parkerade vid en sjö vid Queenstown & vaknade upp med denna vy!

Nya Zeeland, Husbil
2017-01-06 03:07
Lite blandade resebilder från sydön

Vi har nu 10 resdagar kvar innan vi återvänder från sydön till Auckland. Vi har sett & gjort så mycket redan & imorgon väntar oss en båttur på den välkända fjorden Milford sound. Här kommer lite bilder från vår road trip.

2017-01-04 12:55
Otago på sydön

Gott Nytt År önskar vi från underbara Ophir på sydön på Nya Zeeland!

Resa med barn, Långresa med barn, Nya Zeeland
2016-12-29 08:10
Franklin Road julbelysning

I Auckland är de flesta hus inte särskilt belysta runt jul, då julen sammanfaller med årets ljusaste dagar. Däremot älskar Nya Zeeländare amerikansk, överdådig julbelysning. I vår stadsdel finns en hel gata där alla husen är extremt ljusdekorerade. Det är rätt kul att åka runt A [...]

Vardagsliv, Auckland
2016-12-26 06:30
Merry Kiwi Christmas

Här på Nya Zeeland sammanfaller julen med sommarlov och industrisemester, så många firar jul med BBQ på stranden med familjen, väldigt mysigt om än inte så traditionellt. Själva befinner vi oss på Sydön i en husbil. Bilder kommer så klart. God Jul alla fina läsare av bloggen! [...]

2016-12-24 06:30
Sommarlovets första vecka - 7-åring i huset!

Ojojoj, så njutbar denna vecka har varit! Att bara hänga med Caesar, ta sovmorgon, långa frukostar, playdater, bad på stranden, sol & värme och goda vänner. Inte illa alls. Vi har spridit lite julstämning med kören med spelningar på några köpcentrum i Auckland. Idag har vi [...]

2016-12-22 11:39
Sommarlov och kalas!

Caesar hade sin sista skoldag igår i årskurs 2. Jag kunde inte vara med, då vi sjöng med kören på Auckland hospital samtidigt. Direkt efter skolan slutade klockan 12 var Caesar bjuden på kalas ute i en lekpark vid stranden. En kompis körde honom till kalaset. När jag var på väg [...]

2016-12-17 07:46
Our hoods

Vissa dagar får jag liksom nypa mig för att det är overkligt vackert här under de gnistrande sommardagarna. Vi har köpt nyckel till skolpoolen och invigt den med efter skolan igår. Så himla skönt! I havet är det små rosa maneter, som jag är rädd bränns. Däremot är det fullt med [...]

Nya Zeeland, Vardagsliv, Auckland, Expatlife, [...]
2016-12-10 06:30
Körhelgen i Rotorua

Körhelgen började egentligen tidig lördag morgon, men min lilla familj åkte redan på fredag kväll och bodde på underbart mysiga Sandi´s BnB i Rotorua. Vi blev inkvarterade in ett litet poolhus med egen uteplats, frukosten som serverades var fantastisk och vi hade den stora pool [...]

Nya Zeeland, Vardagsliv, Kulturer, Cultures, [...]
2016-12-07 06:00
Skoldisko - det blev bra trots alla missförstånd

Förra veckan anordnade jag och mina två kollegor i skolans PTA två diskon för hela skolan. Det var första gången vi skulle ordna detta och ingen av oss har någonsin besökt ett barndisko förut, åtminstone inte i vuxen ålder. På grund av lite missförstånd kom vi fram till att inge [...]

2016-12-01 06:08
En något annorlunda körresa nästa vecka - boende i en marae

Nästa helg ska Auckland Gospel Choir på körresa till Rotorua, dit vi har blivit inbjudna för att ha en konsert samt medverka i en gudstjänst. Det är 5 olika kyrkor i området som har gått samman om vår inbjudan och vi har även blivit inbjudna att bo i en av de lokala maraen, vilk [...]

Nya Zeeland, Kulturer, Cultures, New Zealand
2016-11-27 06:30
Både välplanerade och oplanerade - freecamping på Nya Zeeland

Vi bokade husbil för vår roadtrip runt Sydön redan i maj, då saker har en tendens att bli uppbokade här i högsäsong. Vi valde bort dusch och riktig då en sådan större husbil hade gått på typ 50 000 SEK för 3 veckor. Vi bokade istället en mindre variant utan dusch men med en typ [...]

Restips, Nya Zeeland, New Zealand
2016-11-24 06:00
Marie, do you really do this? Flogstaskriet har nått NZ

Man får ju så mycket roliga frågor om Sverige när man bor här. Nu senast har visst Flogstaskriket nått Nya Zeeland. :)

Sverige, Kulturer, Cultures
2016-11-21 07:10
Med husbil på sydön på Nya Zeeland - planering pågår i jordbävningarnas eftermäle

Nu efter veckans typ 1870 jordbävningar på Sydön, japp det var en stooor mängd men de flesta var milda, känns det bra att vi har bokat husbil under våra tre veckor där. Viss infrastruktur kan fortfarande vara påverkad när vi är där, så flexibiliteten känns som ett vinnande konc [...]

Nya Zeeland, New Zealand
2016-11-16 11:58
Jordbävningar här på Nya Zeeland

I går natt skedde en stor jordbävning(7.4) på sydön här på Nya Zeeland och med ett stort antal efterskalv som följd. Som tur är det mest drabbade området rätt obefolkat, vilket minimerade antalet dödsoffer till två personer. Däremot är de materiella skadorna stora. Även inne i h [...]

Nya Zeeland, Auckland, New Zealand
2016-11-15 06:00
Hipstermarknad och denna naturen

Farmor ville åka till Matakana market, i byn Matakana, en timme norr om Auckland. Vi åker inte dit så ofta då det ligger på fel sida av stan för oss, men vi var så tacksamma att hon tjatade dit oss. Nu börjar den här perioden när man är alldeles salig av att få bo här, där varje [...]

2016-11-08 06:00
Nu börjar njuttiden

Tänk att farmor redan har bott hos oss i 5 veckor. Tiden har bara flugit tycker jag medan Caesar tycker att hon har bott här för alltid. Imorgon åker hon hem igen. De senaste veckorna har jag bara gått och gottat mig i det härliga vårvädret, stabila 20C och sol nästan varje dag. [...]

2016-11-05 00:54
Piula Cave pool - flera badhål på Samoa

Nog för att havet och korallreven var finfina på Samoa, men det var också coolt med några till varianter av bad. Tu Soa Trench skrev jag ju om sist, det fantastiska sjunkhålet. Vi missade nästan Piula Cave pool, då vi åkte förbi det en gång av misstag. Vi var så glada att vi pas [...]

Resa med barn, Samoa
2016-10-28 06:00
Veckan som varit

Här i Auckland är det just nu sen fredageftermiddag och jag har rejält härlig fredagsfeeling, medan ni i Sverige sakta börjar vakna upp till ännu en arbetsdag. Ibland är det skönt att ligga lite före. :) Caesar dansar i vardagsrummet med sin kompis Gabby, farmor förbereder kväl [...]

2016-10-21 04:54
Tu Soa Deep Ocean Trench - bucket list check

Jag har sett Tu Soa Trench mången gång på Instagram, på sådana där konton med så coola resebilder att man undrar om de ställena liksom finns på riktigt. Det här gör det definitivt och har stått på min bucket list ända sedan första gången jag såg det. Dessa magnifika grötliknand [...]

Bucket list, Samoa
2016-10-18 11:23
Samoa - världens mest kristna land?

När den första missionären landsteg Samoa på 1800-talet blev han uppäten. Ö-nationerna i Stilla havet har en lång historia av kannibalism. Man ansågs få kraften och visdomen i de människor man åt upp. För det andra gänget som landsteg gick det bättre, otroligt bra dessutom. I d [...]

Kulturer, Cultures, Samoa
2016-10-13 03:17
Fa´alavelave - vacker sammanhållning eller lyxfällan?

Det samoanska ordet fa´alavelave betyder social sammankomst och används för alla typer av fester och samlingar, men det står även för den samoanska känslan för kollektivet, där ekonomiska donationer till sin storfamilj, kyrkor och samhället i stort är vanligt. I genomsnitt ger s [...]

Kulturer, Cultures, Samoa
2016-10-10 11:57
Vår fale på Lalomanu beach, Samoa

På Samoa kan man både bo och slappa vid stranden i traditionella fales, små rundade hus på styltor utan stängda väggar för det mesta. Vi hyrde denna fale som badhytt under vårt badande på Lalomanu beach. Wihooo, äntligen bad! Med tanke på över 30C och hög luftfuktighet längtade [...]