Annons
Om yoga, balans och målbilden i Thailand

Jag är nöjd med mörka höstkvällar och tända ljus, yoga framför datorskärmen och smattrande regn på taken. Men ändå. När jag väl sätter mig på den där yogamattan far tankarna mot vajande palmer, sand mellan tårna och ljudet av snäckskal som slår i vinden. Jag är inne på min andra [...]

Thailand, Yoga, Träning på resan, Vagabondform
Igår 10:14
Weekendresa i Sverige: Se, äta och att göra i Umeå

Weekendresa i Sverige: Att göra i Umeå Efter några rundor till Umeå kan jag konstatera att Björkarnas stad uppfyller alla kriterier för en lyckad weekendresa i Sverige. När bekanta i mina sociala flöden frågar efter tips på weekendresor duggar svaren tätt: “Barcelona, London, Wa [...]

Sverige, Hotell, Umeå, Resfredags Svenska Pärlor
2018-10-21 08:30
Bästa resebloggar x 10, Travel Massive och födelsedagar

Den här fredagen handlar det mesta om födelsedagsfirande i vår familj, men innan vi tar helg kommer veckans fem. Ett par av mina höjdpunkter under veckan som gick är omnämningen i Svenska Nomaders lista över bästa resebloggar 2018 och ett trevligt Travel Massive-mingel med nya oc [...]

Tåg, Utmärkelser/Nomineringar, Stockholm Travel Massive, Högtider, [...]
2018-10-19 10:13
Tips om Skottland: 18 platser jag gärna återvänder till

Jag hävdar ofta och bestämt att Storbritannien i allmänhet och Skottland i synnerhet är platser jag älskar att återvända till. Vi känner oss alla mer eller mindre hemma på olika ställen i världen och ja, den här ön med dess brokiga historia har lyckats charma mig totalt. Mina bäs [...]

Storbritannien, Skottland, Slott
2018-10-17 22:26
Elva år, tre barn och ett gäng resor senare

Idag firar vi elva år som ringmärkta, jag och min man Tobias. Med tanke på att vi brukar glömma bröllopsdagen i slutet av december bestämde vi oss för att fira förlovningsdagen istället. För fira, det gör vi gärna. Livet är för kort för att inte hitta anledningar att sätta guldka [...]

Personligt, Om bloggen
2018-10-15 20:38
Stora Vika och Strandvägen: höstfavoriter i Nynäshamn

Snart har vi bott fem år här i Nynäshamn. Fem! Det är inte klokt egentligen. För varje dag känner jag mig lite mer hemma, men en tvättäkta Nynäshamnsbo blir jag nog aldrig. Eller? Jag har bott på alla möjliga adresser i Stockholm. Under mina första år som juriststudent höll jag m [...]

Sverige, Nynäshamn
2018-10-13 21:10
Flickadagen, Sveriges fulaste stad och FN:s klimatrapport

Jag vaknade till en höstfredag i sprakande färger och sol, det bådar gott inför helgen! Det är en fin vecka jag lägger bakom mig. Inga förkylda barn (peppar, peppar!) och bra pepp inför både kommande jobbuppdrag och diverse aktiviteter. Nu kör jag ett sista arbetspass på bibliote [...]

Resfredag vecka för vecka, Plan Sverige, Borlänge
2018-10-12 13:29
Arbetsmy(h)ran och planer inför hösten

“Vad har du för planer nu i höst?” Frågan ställs med jämna mellanrum, av både mig själv och andra. För mig består hösten egentligen bara av två månader (september räknar jag som sensommar och december är jul!) Jag hade hemskt gärna pausat tiden ett tag – det är så mycket jag vill [...]

Personligt, Om bloggen, Cancer, Egenföretagare, [...]
2018-10-11 14:56
Svenska julmarknader 2018: inspiration och tips

Vi har knappt hunnit gå från sommar till höst, men jag smider redan planer inför min absoluta favorittid på året. Igår tittade vi på avsnittet om Junibackens jul med Madicken, premiären för säsongens första Sandwich med pepparkakssmak är redan avklarad och senare idag kommer jag [...]

Sverige, Resfredag tipsar, Julmarknad
2018-10-10 14:56
Dunnottar Castle och Stonehaven: utflyktstips i Skottland

Det är inte lätt att hålla reda på alla slott i Skottland, men det finns några stycken som verkligen utmärker sig från de andra. De mäktiga ruinerna efter Dunnottar Castle längs Skottlands östra kust är ett av dem. Dunnottar Castle är i själva verket en hel samling av olika slott [...]

Storbritannien, Skottland, Slott
2018-10-09 17:11
Jamtli: Östersunds svar på Skansen

Östersunds svar på Skansen heter Jamtli och har vuxit fram under en tidsperiod på drygt 100 år. Här varvas utställningar, historia och arkitektur med skådespeleri och lek. I somras spenderade vår familj en solig heldag på Jamtli, som ligger vackert beläget vid Storsjön. Inför bes [...]

Sverige, Museum, Östersund
2018-10-08 13:48
Snipp, snapp, snut – så var sommaren 2018 slut…

…eller? För två-tre veckor sedan hade jag fortfarande jeansshorts och gick utan strumpor i mina skor. Sedan åkte jag till Umeå. ”Ta med varma kläder, det kan bli kallt”, sa min kontaktperson. Och kallt blev det. Höstbootsen från Kavat och ullhalsduken från Island kom väl till pa [...]

Personligt, Inspiration, Yoga
2018-10-07 18:35
Resia Stories, Resa med barn och SVT Plus

Fredag igen och jag trivs alldeles ypperligt på ett alldeles knäpptyst hemmakontor. Här kommer en uppdatering med veckans fem – den här gången om mina bidrag till Resia Stories, om en nysläppt bok, om resebloggsglans i SVT Plus och om ett ökat tryck på upplevelse- och tågresor. R [...]

SJ, Andra resebloggar, Resia, Earth Wanderess, [...]
2018-10-05 12:23
Thaimout på Koh Lanta: tredje gången gillt!

Lagom till höstrusket smyger sig på vågar jag på riktigt att glädja mig över vårt nästa större familjeäventyr. Det kommer väl inte direkt som en nyhet att det är ytterligare en thaimout på Koh Lanta som väntar runt hörnet. Det här blir tredje gången gillt för vår familj och vi ha [...]

Resa med barn, Thailand, Koh Lanta, Expedition Myhre, [...]
2018-10-04 20:25
Tips på svenska resmål i höst och vinter

För ett tag sedan tipsade en kompis om SJ:s lista på tio höst- och vinterdestinationer, där utländska resmål jämförs med svenska motsvarigheter. Sådana typer av jämförelser är alltid roliga att läsa om och genast började mina egna tankar att spinna vidare på ytterligare platser u [...]

London, Sverige, SJ, Warszawa, [...]
2018-10-03 18:17
Stora Hotellet Umeå: ett boutiqehotell att lägga på minnet

Det finns vissa destinationer som är värda att åka till för hotellupplevelsen i sig. Den här hotellpärlan i Umeå är helt klart en av dem. Stora Hotellet Umeå, också känt som Umeå Sjömanshus, har ståtat på Storgatan ända sedan 1895. Efter en omfattande renovering slog hotellet upp [...]

Sverige, Hotell, Hotellrecension, Umeå
2018-10-02 14:21
Resa med tåg: tips och inspiration för Sverige och Europa

Den här veckan börjar med ett samlingsinlägg med inspiration och tips inför nästa tågresa, vare sig den går inom Sveriges gränser eller vidare ut i Europa. I somras skrev jag ett inlägg om det ökade intresset för att åka på tågsemester i Europa, där jag även delade några konkreta [...]

Tåg, SJ, Resfredag tipsar, Tågresor
2018-10-01 12:44
September på Sturkö: höstsådd, äppelplock och familj

Underbart är kort, men ack så gott. Att få spendera septembers sista helg på Sturkö blev en extra bonus! Den här gången var det, för ovanlighetens skull, Tobias som styrde upp och planerade resan ner mot Karlskrona. September på Sturkö: höstsådd, äppelplock och familj Julia vill [...]

Sverige, Personligt, Sturkö
2018-09-30 14:32
Centralbadet, Resfredag (igen!) och Hurtigruten

Resfredag igen! Just den här fredagen kommer jag att spendera eftermiddagen och kvällen i en bil på väg “hem” till Karlskrona. Sista helgen i september betyder att vi går mot höst på riktigt. Här kommer i vanlig ordning en sammanfattning med veckans fem, där jag bland annat berät [...]

Hotell, Stockholm, Gröna Lund, Hurtigruten, [...]
2018-09-28 11:28
Resa till Dubai: inspiration, tips och fakta

Första gången vi besökte Dubai var på nyåret 2011 tillsammans med våra vänner. Vi var ute efter barnvänlig destination med en överkomlig flygresa under vinterlovet både vad gällde aspekterna restid, tidsomställning och temperatur. Valet föll på Dubai – där vi stannade i två vecko [...]

Restauranger, Nöjesparker, Dubai, Att resa-podden, en svensk podcast om resor
2018-09-27 10:55
Att somna i Umeå och vakna i Stockholm

I lördags hoppade jag på nattåget mot Umeå och igår kväll väntade tåget tillbaka mot Stockholm. Efter två rejält intensiva heldagar i Umeå är det dags att sammanfatta mina första intryck från vistelsen norröver. Först och främst, konceptet att somna i Umeå och vakna i Stockholm ä [...]

Sverige, Tåg, Stockholm, Umeå
2018-09-25 08:33
Att göra i Strömstad och på Kosteröarna

Att göra i Strömstad och på Kosteröarna Strömstad är den bohuslänska pärlan vid Kosterhavet, ett hav som förutom att det kan titulera sig “Sveriges enda marina nationalpark” dessutom har lyckan att husera det omtalade tvillingparet Sydkoster och Nordkoster. Norrmännen upptäckte [...]

Bohuslän, Sverige, Nationalparker, Resfredags Svenska Pärlor, [...]
2018-09-23 05:00
Skottlandsresan: 5 tankar och konstateranden

Idag står falukorvslunch, avstämningsmejl, tacofredag och en löptur i grannskogen med Träningspodden i lurarna på schemat. Ni har pepprats med inlägg från Skottlandsresan den senaste tiden (och fler kommer framöver!), men med tanke på att resan har uppfyllt det mesta av min tanke [...]

Storbritannien, Personligt, Skottland, Resfredag vecka för vecka
2018-09-21 12:43
Yoga Girl och Isabella Löwengrip (samt en koppling till flygdebatten)

Under gårdagen hängde jag extra mycket på vårt världsvida internet, av två olika anledningar. En är känd som Yoga Girl med hela världen, en annan gjorde sig känd här i Sverige under namnet Blondinbella . Under en begränsad tid hade jag en bloggserie med temat Resfredags inspiratö [...]

Om bloggen, Inspiration, Andra bloggar, Diskussion, [...]
2018-09-20 18:32
Som att springa ett maraton (och att vilja göra det igen)

Jag och Nelly kom hem till ett städat hus och efterlängtade kramar. Vi åkte till Skottland förra söndagen och kom hem igår (tisdag) eftermiddag. Nio dagar ifrån varandra är på gränsen till vad jag klarar av från min familj, vilket jag tidigare har skrivit mer om här: Resa bort fr [...]

Resa med barn, Packning, Personligt, Thule
2018-09-19 17:49
V&A Dundee: premiäröppning av hajpat museum

Vi lyckades på dagen pricka in vårt besök i Dundee med premiäröppningen för allmänheten av det hajpade museet V&A Dundee den 15:e september. V&A Dundee lär vara en av anledningarna till att Dundee listades som topp tio “essential destinations” i Europa 2018, men känslorna för den [...]

Storbritannien, Museum, Skottland, Dundee
2018-09-18 20:05
V&A Dundee: premiäröppning av hajpat museum

Storbritannien, Museum, Skottland, Dundee
2018-09-18 20:05
Dags att åka hem…

… till Tobias, Sebastian och Julia! När jag bokade resan till Skottland var min syskonlängtan ovanligt stark – särskilt efter min syster här i Skottland. Jag grämer mig med jämna mellanrum över att avståndet mellan oss är så stort och att vi missar varandras vardag. Jag vill fira [...]

Personligt, Om bloggen, Inspiration, Skottland
2018-09-17 20:08
Resa till Skottland (och aldrig få nog av landet)

När min storasyster Tina gifte in sig i den skotska Murray-klanen för 17 år sedan fick vår familj möjlighet att lära känna en ny kultur, ta del av nya traditioner och inte minst anledning(ar) att besöka ett nytt land. Min första resa till Skottland för att hälsa på Tina i deras d [...]

Storbritannien, Skottland, Roadtrip
2018-09-16 09:23
Skottlands vackraste strand? (Eller i vart fall en av dem.)

Skottland är definitivt ett land att återvända till! Anledningarna är många, men naturen och alla dess skiftningar är ändå den tyngsta. De som bor här säger att september är den bästa månaden att besöka landet. Naturen slår sakta över från sommarskrud till höstfärger, turistsäson [...]

Storbritannien, Skottland, Stränder
2018-09-15 08:01
Höstweekend i Sverige: hit åker jag gärna

Även om jag för tillfället befinner mig i Skottland finns det många hösthelger att fylla med roligheter hemma i Sverige när jag kommer tillbaka. Jag ser många artiklar delas om de bästa weekendresmålen i Europa just nu, men själv är jag inne på att planera för en och annan höstwe [...]

Sverige, Aktiva resor, Weekendtips, Resfredag vecka för vecka, [...]
2018-09-14 08:00
Edinburgh med barn: tips för små resenärer

Att ta med småbarn till en storstad kan vara både hiss och diss. Jag reser till Edinburgh med min fyraåring som resesällskap och får en riktigt fin vistelse i Skottlands mest kända weekendstad. Till att börja med vill jag säga att min syster bor en liten bit utanför Edinburgh och [...]

Storbritannien, Resa med barn, Lillmyhran, Edinburgh, [...]
2018-09-13 00:17
Från storstadsmyller till skotsk landsbygd

Dagarna tickar på i ett behagligt tempo här i Skottland. Jag är glad att jag hann med en dag i Edinburgh, men alltså… …skotsk landsbygd smäller högre. Min syster bor i Piperdam (granne med en golfbana!), drygt 20 minuter från Dundee. Småbyarna ligger som på ett pärlband här ute, [...]

Storbritannien, Skottland, Dundee
2018-09-12 17:21
Att resa med sitt barn (och när allt går i lås)

Vi är framme i Skottland, Nelly och jag. Resan gick över all förväntan och jag är så glad att vi bestämde oss för att åka hit. Det här med att resa med sitt barn, det framkallar många känslor. Jag vänjer mig aldrig fullt ut vid att resa ensam med barn/en och oroar mig ständigt fö [...]

Storbritannien, Resa med barn, Lillmyhran, Edinburgh, [...]
2018-09-11 19:00
Nu drar hon och jag till Skottland, yippie och hurra!

Det var 1,5 år sedan jag hälsade på min syster i Skottland, nu är det (äntligen!) dags igen. Alldeles strax åker jag och Nelly ut mot Arlanda med slutdestination Edinburgh. I början av sommaren satt jag hemma i soffan med datorn i knät och chattade med mina syskon. Oftast är de l [...]

Storbritannien, Resa med barn, Lillmyhran, Skottland
2018-09-09 13:39
Frukosttips i Göteborg: Brogyllen på Västra Hamngatan

I min lilla värld är dagens första måltid den absolut viktigaste. En riktigt bra frukost kan göra hela skillnaden för hur resten av dagen ska arta sig. I veckan besökte jag min mans hemstad och bad en lokalbo att rekommendera några riktigt bra frukosttips i Göteborg. Svaret lät i [...]

Restauranger, Sverige, Göteborg, Resfredag tipsar
2018-09-08 13:11
Frukosttips i Göteborg: Brogyllen på Västra Hamngatan

Restauranger, Sverige, Göteborg, Resfredag tipsar
2018-09-08 13:11
Resfredag om Karlskrona, klimat, misslyckanden och val

Varje fredag listar jag fem punkter som jag samlar ihop i ”Resfredags vecka för vecka”. Den här gången är det som vanligt en ganska spretig mix om Karlskrona, klimat, misslyckanden och kommande val. Jag önskar er ett fint slut på arbetsveckan och en lika fin start på helgen! Efte [...]

Karlskrona, Resfredag i media, Resfredag vecka för vecka
2018-09-07 09:24
Höstutflykter i Stockholm: 5 favoriter i närområdet

Sommarvärmen dröjer sig ännu kvar, men kvällarna blir allt mörkare. Jag har rotat fram värmeljusförrådet och ser fram emot att krypa ner i soffan med en av alla de där böckerna jag aldrig hann läsa i somras. Vi blev bortskämda med ett långt sommarlov det här året och jag kan inte [...]

Sverige, Stockholm, Aktiva resor, Höst, [...]
2018-09-06 16:20
Tips om Irland (och Nordirland): gröna kullar och vilt hav

Irland är magnifikt och vilt, mystiskt och lockande. Vyerna ligger redo att avnjutas och för oss är det en självklarhet att hyra bil för den frihetskänsla det innebär att kunna ta sig runt på egen hand. Jag och min man besökte Irland i mitten av juni. Resrutten gick från Göteborg [...]