Annons
Säterdalen och Säters sjukhus

Ibland finns äventyren alldeles inpå knuten. Härom helgen tog jag och barnen en tur till Säter, som ligger mindre än en timmes bilresa från där vi bor.   När äldste sonen var yngre studerade jag till skötare inom psykiatrin, och utbildningen hade sina lokaler på Säters sjukhus. [...]

Resor, allmänt
2016-08-30 08:52
Side, Turkiet sommar 2016

På midsommardagen var det dags för min och sönernas åttonde gemensamma resa till vårt semesterparadis Tukiet! Denna gången föll valet på Side - en lite mindre ort än Alanya och Marmaris dit vi varit flera gånger innan, och som i ärlighetens namn inte alls har lockat mig tidigare. [...]

Turkiet
2016-08-07 10:33
Ladispoli, Italien

I samband med vårt besök i Rom tidigare i sommar så tog vi tåget till den lilla badorten Ladispoli, ca 40 minuters resa från den italienska huvudstaden. Vi åkte dit på förmiddagen och tog tåget tillbaka till Rom framåt kvällen. För mig och två barn kostade tågresan ca 7-8 Euro en [...]

2016-07-14 12:46

Här börjar äventyret - få 11 000 kr bonus!

Casumo är en riktigt het potatis på spelmarknaden just nu. Med fokus på att göra spelupplevelsen mer nervkittlande, spännande och skoj. Du kan klättra i deras unika nivåsystem, vilket ger dig successivt bättre förmåner med större belöning.
Börja spela på Casumo idag och få 11 000 kr i bonus och 200 gratissnurr.

ANNONS http://casumo.com/assets/images/favicon.png CASUMO
Bokad resa sommar 2016: Turkiet!

Jag har sedan några månader tillbaka bokat Italien och Rom några dagar i början av sommarlovet och hade tänkt nöja mig så vad gäller utlandsresor i år. Men så blev det inte, och här står jag nu med ytterligare en Turkietresa bokad - för vilken gång i ordningen minns jag knappt. J [...]

2016-05-29 09:06
Dinseyland Paris juni 2015

Så äntligen tar jag mig tiden att rapportera från vårt senaste besök på Disneyland Paris, vilket gick av stapeln i juni 2015, precis efter barnens skol- och förskoleavslutningar. Barnen var vid den tidpunkten 11 respektive drygt 5½ år.   Vi flög med SAS från Stockholm till Char [...]

2016-04-04 19:36

Här börjar äventyret - få 11 000 kr bonus!

Börja spela på Casumo idag och få 11 000 kr i bonus och 200 gratissnurr.

ANNONS http://casumo.com/assets/images/favicon.png CASUMO
Paris med barn juni 2015

Sent omsider kommer nu en rapportering om vår resa till Paris som gick av stapeln i mitten av juni förra året, alldeles i början av sommarlovet. Detta var vårt andra besök i den franska huvudstaden, och likaså på Disneyland (om Disneyland kan Du läsa i kommande inlägg). Vår för [...]

2016-02-12 13:54
Romme Alpin januari 2016

Igår blev det en dagstur till Romme Alpin för lite skidåkning igen! Denna gången var det bara jag och äldste sonen (11 år) som åkte då lillebror var iväg på andra äventyr. Att det bara var vi två gav oss en större frihet vad gäller svårighetsgrad på backar, vilket uppskattades [...]

2016-01-24 12:46
Romme Alpin

På jullovet var jag och de båda sönerna till Romme Alpin över dagen för att åka skidor. Det bästa med Romme, förutom variationen på svårighetsgrad på nedfarterna, är helt klart läget; Romme Alpin ligger alldeles utanför Borlänge och från där vi bor så tar det bara ca en timme att [...]

2016-01-17 11:50
Oslo julen 2015

Da'n före da'n före doppareda'n var det dags för mig och barnen (6 resp. 11 år) att återse den norska huvudstaden igen. Denna gången för att se talkshowen I kveld med Ylvis Unicef Special spelas in, med mina favoritnorrmän Vegard och Bård Ylvisåker! Efter att tidigare både ha f [...]

2015-12-27 19:02
24 timmar i Oslo

Ett återseende av Oslo skedde snabbare än vad jag hade kunnat tro då vi i slutet av förra veckan satte oss i bilen - jag och de båda sönerna - och körde de cirka 45 milen från vår hemort i Västmanland till den norska huvudstaden.  Det brukar inte vara några problem att bila lång [...]

2015-08-20 10:04
Norge sommar 2015; Oslo och Sandefjord

I helgen som var for vi till Norge för första gången, jag och sönerna (11 respektive snart 6 år). Målet med resan var att besöka Sandefjord och Fjordfesten där bl.a. bröderna Ylvisåker skulle uppträda, men att vi hann se en smula av Oslo också blev ett litet plus i kanten under v [...]

2015-08-05 20:23
Sagobyn, Mora

Om ni är i närheten av Rättvik/Nusnäs/Färnäs/Mora i Dalarna så vill jag rekommendera ett besök på Sagobyn/Vålbäckens Stugby som ligger mellan Rättvik och Mora, om man svänger av mot Nusnäs/Färnäs. En mycket mysig liten stugby med sagotema - väl värt ett besök även om man inte har [...]

2015-07-12 12:16
Dalahästtillverkning, Nusnäs

Om ni har vägarna förbi Rättvik eller Mora i Dalarna så kan jag rekommendera ett besök på dalahästtillverkningen i Nusnäs. Här får man se hur dalahästarna (samt dalatupparna och dalagrisarna..!) täljs samt målas, och det finns även möjlighet för barnen att måla sin egna dalahäst. [...]

2015-07-12 12:38
Sälen sommar 2015

Sälenfjällen är inte bara ett populärt resmål vintertid utan går även alldeles utmärkt att besöka under sommaren - främst om du är intresserad av cykling och/eller vandring men det finns även annat att sysselsätta sig med och uppleva utan att snön ligger vit på fjället.    Vi b [...]

Friluftsliv
2015-07-11 10:11
Paris och Disneyland sommar 2015 - planering och tips!

I sommar bär det av en andra gång till Paris och Disneyland för vår del, och här hemma har planeringen av resan så smått börjat! Att resa till Disneyland Paris en hel familj kan bli väldigt dyrt - men det kan också gå att komma undan billigare, enligt min erfarenhet! Flera resea [...]

2015-05-11 12:13
Omröstning Årets reseinspiratör!

Jag är nominerad i Apollos tävling Årets reseinspiratör, i kategorin Familjeresor, så gå gärna in och rösta på min blogg där! Länk till omröstningen hittar du här.

2015-05-09 07:15
Tandådalen, Sälen julen 2014

I julas var det dags för oss (mig och de två sönerna) att återvända till Sälen för lite skidåkning. Denna gången hade jag hittat boende i Orrliden, som är beläget någon kilometer från Tandådalens skidanläggning. "Stugan" bestod av källarvåningen av en större stuga, och den inneh [...]

2015-04-14 18:32
Naturhistoriska riksmuséet, Stockholm

På påsklovet gick turen till Stockholm och Naturhistoriska - för vilken gång i ordningen vet jag inte, men nu var det ett par år sedan vi var där och framför allt för femåringen så var det mesta nytt och spännande, men även elvaåringen var efteråt mycket nöjd med dagen och visade [...]

Resor, allmänt
2015-04-14 18:49
Disneyland Paris

I augusti var det äntligen dags för lilla familjen (jag och de båda sönerna) att besöka Disneyland Paris!  Jag har velat åka dit i många år, och nu äntligen blev det av då jag tyckte att båda barnen var i "lämplig" ålder; tio respektive nästan fem år fyllda.    Vi flög med Nor [...]

2014-11-06 20:30
Winter Show 2014

För ett par veckor sedan besökte jag och sönerna Winter Show för första gången, som i år gick av stapeln i Kungsträdgården i Stockholm. En mässa som hade allt som en vintersportfantast kan tänkas lockas av, inklusive en alldeles riktig skidbacke och längdspår - mitt i huvudstaden [...]

2014-11-06 18:08
Sveriges bästa resebloggar enligt resemagasinet Allt om resor

Tidningen Allt om resor listar Sveriges bästa resebloggar, och på en av platserna hittar jag min egen blogg - så trevligt!

2014-11-05 19:22
Turkiet, Alanya, juni 2014

I början av juni, alldeles innan sommarlovet drar igång, så ligger priserna för charterresor enligt min erfarenhet som lägst vilket vi hade turen att kunna utnyttja tidigare i somras. Hastigt och lustigt, med två-tre dagars varsel så bokade jag en vecka i Alanya, Turkiet, för mig [...]

Turkiet
2014-10-22 18:32
Paris med barn

Jag har mött en ny kärlek - och den stavas P-A-R-I-S! Jag och de båda sönerna, i skrivandets stund tio respektive snart fem år gamla, flög i mitten av augusti till den franska huvudstaden. Resan var bokad sedan länge - är man ute i god tid så går det enligt min erfarenhet att ko [...]

2014-09-04 20:28
Hundfjället, Sälen julen 2013

Sent om sider så kommer här en rapportering från vår senaste skidsemester som gick av stapeln i julas. Som vanligt gick färden till Sälen och Hundfjället, dit vi har varit flera gånger de senaste åren. Vi bodde i Blå Husen, som är flerfamiljshus med fyrbäddslägenheter, belägna e [...]

Sälen
2014-05-22 10:20
Ramsvik stugby & camping

Sommaren närmar sig med stormsteg och jag vill i vanlig ordning börja göra reklam för några favoriter, där i bland Ramsvik - en riktig liten västkustpärla!  Vi var där för första gången för flera år sedan, och senaste gången i fjol. Campingen är ganska så liten och kompakt, men [...]

2014-03-01 20:17
Sommarplaner 2014

I sommar blir det ingen sol- och badsemester för mig och sönerna (nu närmare tio resp. fyra och ett halvt år gamla), istället satsar vi på storstadssemester - en efterlängtad sådan! Jag har i många år suttit och kikat på och drömt mig bort till Disneyland Paris, men av [...]

2014-03-01 19:59
Romme Alpin januari 2014

För en vecka sedan så gjorde jag och sönerna ett besök på Romme Alpin utanför Borlänge. Vi åkte dit över dagen - vi bor som tur är endast ca en timmes bilväg därifrån, vilket gör det smidigt att åka över dagen för en dags skidåkning i backarna!   Jag har besökt Romme Alpin fler [...]

2014-02-02 19:31
Italien. Anzio

Som jag skrev i tidigare inlägg så var jag och sönerna (då tre respektive nio år gamla) i Italien i somras. Vi flög till Rom där vi tillbringade en natt, och därefter så åkte vi tåg ut till kusten; till en liten badort som heter Anzio och som ligger cirka en timme med tåg från de [...]

2013-10-27 21:04
Rom med barn

I somras reste jag och mina två söner (då tre respektive nio år gamla) till Rom för första gången. Vilken stad - det var en magisk känsla att bara kliva av flygplanet och att äntligen få sätta ner foten i den italienska huvudstaden, så full av historia! Vi flög med Air Berlin fö [...]

2013-10-24 21:14
Ramsvik sommaren 2013

Jag har av olika skäl varit dålig på att skriva inlägg de senaste månaderna, men nu tänkte jag försöka att rycka upp bloggen en smula - det är ju trots allt jätteroligt att skriva, och jag vill dessutom dela med mig av de resor, utflykter och äventyr som jag och min lilla familj [...]

Friluftsliv
2013-10-13 20:00
Berlin våren 2013

Sent om sider kommer nu ett inlägg om vår Berlin-resa som jag och nioårige sonen gjorde i påskas. Lillebror lämnades hemma hos mormor medan jag och min äldsta juvel reste på en liten "weekend" (måndag - onsdag) till den tyska huvudstaden.   Jag hade bokat flyg tidigt på morgon [...]

Berlin
2013-05-15 20:32
Norrqvarn hotell, vandrarhem o trollstubbar

Jag har länge drömt om att semestra invid Göta Kanal, och efter en del googlande så har jag hittat vad jag söker: Norrqvarn Hotell o Konferens i Västergötland. Förutom hotell så finns här vandrarhem, Trollstubbar samt barnens minikanal. För den äventyrlige finns även paket att b [...]

2013-05-08 21:14
Sälen sommar

Eftersom Sälen i Dalarna ligger mig varmt om hjärtat så vill jag inför stundande semestrar återigen tipsa om att Sälen inte bara är ett resmål värt att besöka vintertid, utan även under årets varmare månader!   Här kan den cykelintresserade cykla både downhill, crosscountry sam [...]

2013-04-21 21:31
Clarion Hotell Örebro

Å jobbets vägnar så har jag under veckan haft äran att bo på Clarion Hotell i Örebro, och eftersom jag vill bli bättre på att införa hotellrecensioner i bloggen så börjar jag redan här och nu!   Clarion Hotell ligger centralt på Kungsgatan mitt inne i Örebro, med shopping och r [...]