Annons
Sista middagen hos Warung Karina - så sorgset

Serangan, en ö som förbinds med Balis fastland via en bro. En ö som också är den plats där vi hängt mest under alla år på Bali. Vid stranden, i vågorna och vid WARUNG KARINA. Genom alla år har vi lärt känna familjen som driver warungen väldigt väl, och blivit mer vänner än ständi [...]

Bali, Surf, Indonesien, Bali 2018
2018-04-21 18:18
Surf & Turf - Beach club och vattenland i ett

Bara för att man fyller äldre betyder det inte att man blir äldre, eller? I förra veckan firade vi Björns födelsedag (i barnslig anda) på SURF & TURF i Nusa Dua på Bali. En plats där konceptet är att beach club möter vattenland. Jag hade styrt upp detta som en överraskning och bo [...]

2018-04-18 05:00
Dagens bild - klippor vid havet

Echo Beach - Canggu - Bali

2018-04-16 16:53
Laut Biru - Lomboks bästa restaurang

Maten på Lombok tyckte vi överlag höll en ganska låg nivå, kanske inte helt oväntat då grannön Bali kommit enormt långt i den utvecklingen och man lätt jämför. Men efter att ha testat diverse vanliga (billigare) restauranger i Kuta-området, upplevt besvikelse på besvikelse (förut [...]

Indonesien, Lombok
2018-04-13 06:30
Harmony Villas - en oas på Lombok

Efter att vi lite mer än halvvägs in i resan hade bokat samtliga boenden och insett att vi hållit budget bättre än bra, så valde vi att unna oss ett mer påkostat boende under tiden på Lombok. HARMONY VILLAS i Kuta. Efter att man lämnat receptionen, gått på en smal gång under bamb [...]

Indonesien, Lombok
2018-04-11 06:20
Ön Lombok - en oslipad diamant

Den Indonesiska ön LOMBOK tog oss med förtjusning från första stund. Bland gröna berg och på slingriga kustvägar rullade vi från hamnen Bangsal i norr till Kuta i söder. Längs vägen blickade vi ut över vackra vidder som fängslade, såg iakttagande apor längs vägrenen, och beundrad [...]

Surf, Indonesien, Lombok
2018-04-07 06:00
Bangkang Cave - inget för kräsmagade

Jag är inte en särskilt kräsmagad person. Har även besökt både grottor och träffat på en massa fladdermöss under tidigare resor. Men 1 miljon fladdermöss, samlade i en liten grotta... BANGKAN CAVE... -Alltså hjälp! Den lukten var det vidrigaste jag känt i hela mitt liv! Så vansin [...]

Indonesien, Bali 2018, Lombok
2018-04-04 06:31
En rosa sandstrand

På sydöstra Lombok, längst ut på Ekashalvön, hittar man PINK BEACH. En vacker sandstrand som skiftar i en svag rosa ton. Gåendes på stranden såg den med blotta ögat knappt rosa ut, men i vissa vinklar syntes det mer. (Färgen sägs variera beroende på tid på dygnet av hur solen stå [...]

Indonesien, Bali 2018, Lombok
2018-04-03 05:30

Här börjar äventyret - få 11 000 kr bonus!

Casumo är en riktigt het potatis på spelmarknaden just nu. Med fokus på att göra spelupplevelsen mer nervkittlande, spännande och skoj. Du kan klättra i deras unika nivåsystem, vilket ger dig successivt bättre förmåner med större belöning.
Börja spela på Casumo idag och få 11 000 kr i bonus och 200 gratissnurr.

ANNONS http://casumo.com/assets/images/favicon.png CASUMO
Pachamama Organic Cafe

På mysiga och ljusa PACHAMAMA ORGANIC CAFE kan kan man nog hitta öns absolut starkaste ingefärsjuice. Så gillar man ingefära är det hit man ska gå. -Dra på trissor va den var stark, men samtidigt god. Det mesta i menyn görs från grunden, till och med egen yoghurt och jordnötssmör [...]

2018-03-31 12:26
Gili Air - en av de populära Gili öarna

Gili öarna har vi lämnat bakom oss. Tre paradisöar säger många men jag tänker inte sträcka mig till de orden, även om de små sandplättarna utanför Lombok är oerhört charmiga och fortfarande värda ett besök. Senast vi var vid GILI AIR var 2011 och sedan dess har det hänt väldigt m [...]

2018-03-31 14:15
Akasia Villas - gulligt boende på Gili Air

Då personalen öppnade dörren till villan för att visa vart vi skulle bo sa de "welcome home", vilket var både sött och passande. För här fanns ingen masshotellkänsla, snarare privat hemmakänsla. Vi har under våra dagar på Gili Air bott riktigt mysigt, på AKASIA VILLAS, beläget på [...]

2018-03-26 05:12
Snorkling vid Gili

Ord är lite överflödiga, så här kommer istället en bildbomb från vår SNORKLINGSTUR runt de tre Gili öarna. Vi såg 7 sköldpaddor totalt och jag kommer aldrig sluta fascineras av de djuren. Oavsett om de ses från surfbrädan eller simmandes bredvid så är de bara så otroligt beundran [...]

Indonesien, Bali 2018, Gili Air, Lombok, [...]
2018-03-24 10:59
Warung Sunny - Gili Air's godaste mat!

Älskar när något enkelt och billigt överraskar rejält. Och WARUNG SUNNY som vi hittade idag är ett sådant ställe, där man sitter enkelt under halmtak och med höns springandes runt fötterna. Men den maten alltså, verkligen imponerade, med fantastiska smaker. Jag åt deras Lombok Bu [...]

2018-03-23 16:33
Dagens bild - Lucky's Bar

Lucky's Bar - Gili Air - Lombok - Indonesien

2018-03-22 08:22
Nästa långresa - Bali populärare än någonsin

Nu när snön börjar lägga sig här hemma längtar jag lite extra till nästa långresa. Framförallt till de små guldkornen. Som att få känna sand mellan tårna, få salt i håret och efter att solen ska göra mitt skinn mörkare och håret ljusare. Till de där lata stunderna när man bara är [...]

2017-11-23 22:15
Bokning till Maldiverna och Bali pågår

Jag håller på för fullt att boka upp alla Caesars skollov känns det som. På fredag är han ledig och för att kunna få en längre helg med Niklas som flyger in från Saudiarabien, åker vi till Kuala Lumpur på torsdag kväll för en långweekend med honom. På jullovet åker vi hem till [...]

Maldiverna, Indonesien
Resefamilj Resefamilj

Idag möter du familjen Majunie – mamma Camilla, pappa Andreas och lyckopillret och lillebrodern Milo 2 år. Tillsammans med Resia och Sofias Änglar fick de hjälp i sorgearbetet efter att ha förlorat två älskade barn. I det här långa och känslosamma inlägget berättar Camilla hur de [...]

Resa med barn, Resmål Asien, Bali, Singapore, [...]
Resia - Hallins reseblogg Resia - Hallins reseblogg
2017-09-18 15:00

När man kan campa med stil, Sandat Glamping Tents i Ubud på Bali…

Vi rullar in i  Ubud några timmar för sent och det har redan börjat skymma. Jag som drömde om att ta de perfekta bilderna på vårt Glampingboende. Men vi är sena av en bra anledning. Vi gjorde en liten avstickare från programmet för att hälsa på en vän till mannen som precis kom [...]

2017-01-24 19:24

Canggu, första stoppet på vår roadtrip, surfare, hipsters och en hinduisk ceremoni…

Vi har lämnat Sanur och börjat vår Balinesiska roadtrip. Vi har hyrt en bil för de kommande fyra dagarna och ska köra runt själva. Eller mannen ska köra. Utan att vingla en gång tar mannen sig genom hektiska Denpasar överfullt av bilar och mopedister i  vänstertrafik, ut på Bal [...]

2017-01-18 18:01

Potatoe Head Bar Beach Club och bästa barerna i Seminyak…

Jag har sett bilden på Potatoe Head Bar Beach Club på Instagram. Och trots andra rekommendationer hemifrån är det dit jag vill. Tack och lov protesterar sällan mannen mot mina idéer. Konstiga eller inte. Vår taxichaufför heter som en fjärdedel av befolkningen Wayan, den förstfö [...]

2017-01-15 13:37

Bildsvep över strandpromenaden i Sanur på Bali…

Strandpromenaden i Sanur är cirka tre kilometer lång. Den är perfekt för en promenad eller joggingrundan. Att man på delar av den, cirka varannan meter erbjuds antingen ”krimskrams” av damerna eller en båttur och vattenaktiviteter av herrarna, lär man sig hantera med ett ”no th [...]

2017-01-12 13:43

Solnedgångar över Sanur på Bali…

Det är andra dagen som det regnar. Det är varmt, men molnen på himlen täcker alla solstrålar som jag vet finns där ovanför. Ändå är ljuset över Sanur på Bali magiskt. Molnen, det vita ljuset är svårt att fånga på bild. Båtarna ser ut att ligga på en spegel och de färgglada mast [...]

2017-01-10 14:41

Vårt hotell Puri Santrian på Sanur Beach på Bali…

När vi kommer till vårt hotell  på Nyårsafton är det mörkt. Vi får inget direkt intryck av det som ska vara vårt hem mesta delen av de kommande tre veckorna. Men rummet är stort och balkongen är stor. Så mycket kan vi se. Vårt hotell Puri Santrian är ett av många hotell strax ö [...]

2017-01-07 15:05

Snapshots från en Nyårsafton på Bali…

Tjugoen timmar senare är vi framme. Klockan är halv åtta på kvällen och Nyårsmiddagen på hotellet har redan börjat. Förutom vars en kort tupplur har ingen av oss sovit under resan och hade det varit en normal kväll hade vi gått och lagt oss så fort vi kom upp på rummet. Men nu [...]

2017-01-03 16:16
Lucka 7: Belitung

Bilden bakom sjunde luckan föreställer en strand i ögruppen Belitung, i Indonesien. Kanske inget märkvärdigt med den. Det finns gott om paradisstränder i Sydostasien. Men hur tror du jag har tagit bilden? Fundera på det en stund, innan du läser resten av texten. Kanske gissar du [...]

Asien, Indonesien, Belitung, Lengkuas Island
Mary af Rövarhamn Mary af Rövarhamn
2016-12-07 10:23

Upptäck Yogyakarta i Indonesien

Idag har vi förmånen att presentera ett gästinlägg skrivet av Alexander Waltner, som driver den nystartade resebloggen Swedish Nomad. Häng med till Yogyakarta på ön Java i Indonesien! Har du kanske också varit där? Berätta gärna i en kommentar! Indonesien är ett av mina favoritre [...]

Bloggar, Natur, Sevärdhet, Kultur, [...]
Freedom travel Freedom travel
2016-09-21 05:00
Backpacka på paradisön Bali

Den indonesiska ön Bali har under de senaste åren blivit ett populärt resmål och ett riktigt surfparadis. Min syster Ellinor har under sina två backpacker-resor spenderat totalt tre månader på ön som hon blivit förälskad i och garanterat återvänder till. Här delar hon med sig av [...]