Annons
Upptäck Vorarlberg: paddla SUP i Kälberseesjön högt uppe i bergen

Under vår tid i Vorarlberg så hann det bli ett flertal bergstoppar besökta, vilket också var ett av målen med resan. Att vandra uppe... The post Upptäck Vorarlberg: paddla SUP i Kälberseesjön högt uppe i bergen appeared first on Oh darling, let's be adventurers - en svensk reseb [...]

Österrike, OhdarlingInVorarlberg
2018-09-08 05:00

Det som jag längtade mest till under resan till Österrike var att få se alla spektakulära utsikter från alla berg som vi skulle bestiga.... The post Upptäck Vorarlberg: vandring och hikefulness vid den drömmiga alpinsjön Lünersee appeared first on Oh darling, let's be adventurer [...]

Österrike, OhdarlingInVorarlberg
2018-09-06 05:00
Mountain breakfast with a view

Vi vaknar upp till solsken på Hotel Lün i Brand, dit vi kom kvällen innan efter en fullspäckad dag i Dornbirn. Vi anländer efter... The post Mountain breakfast with a view appeared first on Oh darling, let's be adventurers - en svensk reseblogg av Helena Gunnare.

2018-07-29 06:00
Bergsvandring, Rolls Royce & Wienerschnitzel i Dornbirn, Vorarlberg

Vi landar i Zurich strax efter 22-tiden på fredagskvällen och efter att ha väntat på resväskan som var en av de första på bandet... The post Bergsvandring, Rolls Royce & Wienerschnitzel i Dornbirn, Vorarlberg appeared first on Oh darling, let's be adventurers - en svensk reseblo [...]

Österrike, Snapshots, OhdarlingInVorarlberg
2018-07-08 05:00
Snapshots från Vorarlberg

Det blev visst inget snapshots-inlägg under tiden jag befann mig i Vorarlberg. Jag fokuserade på att lägga upp massor på mina sociala medier och... The post Snapshots från Vorarlberg appeared first on Oh darling, let's be adventurers - en svensk reseblogg av Helena Gunnare.

2018-07-05 19:00
Anteckningar från bilen

I skrivande stund så befinner jag mig i bilen på väg till Arlanda. Kenny kör som han oftast gör nuförtiden. Sen vi köpte en... The post Anteckningar från bilen appeared first on Oh darling, let's be adventurers - en svensk reseblogg av Helena Gunnare.

2018-06-29 14:00
Anteckningar från bilen

2018-06-29 14:00

6 ovanligt oromantiska resmål för dig med krossat hjärta

Att resa med krossat hjärta kan både vara den absolut bästa lösningen på problemet och en fullkomlig pina. Och vilket det blir kan till viss del påverkas av val av destination. Eftersom jag har några erfarenheter av den här typen av resor tänkte jag dela med mig av några tips. Ko [...]

Italien, Polen, Finland, Restips, [...]
2017-10-31 20:08

Ost, fisk och örter – 3 matiga aktiviteter att göra i Vorarlberg

I reklamsamarbete med Vorarlberg och Nordic TB ”Det får inte ta längre tid än det tar att koka pastan” är mitt matlagningsmotto. Jag hatar att laga mat. Men jag älskar mat. Jag älskar särskilt att äta mat som bjuder på en liten viskning från platsen den kommer ifrån. Att äta mat [...]

Europa, Österrike, #inVorarlberg
2017-10-30 12:08

En vandring genom tre årstider i Montafondalen – Vorarlberg, Österrike

Reklamsamarbete med Nordic TB & Vorarlberg En vandring som började i höstregn, fortsatte i snöoväder och slutade med porlande bäckar och sjungande fåglar på våren. Allt inom loppet av ett dygn. Vandringen genom alperna i Montafondalen i regionen Vorarlberg i Österrike var helt en [...]

Europa, Österrike, Aktiv semester, #inVorarlberg, [...]
2017-10-21 19:03

4 bra skidorter i Österrike

I samarbete med snowtrex Förra vintern provade vi för första gången att åka skidor i Alperna, och vi blev helt fast! Svenska fjällen i all ära, men det är något speciellt med att åka högt upp på en alptopp och sedan glida nerför dessa långa nedfarter som aldrig verkar ta slut. Ut [...]

Österrike, Skidåkning
2017-10-18 05:00

Kulinarisk vandring bland alpörter och molntussar i Kleinwalsertal

Reklamsamarbete mellan Nordic TB & Vorarlberg ”Man kan aldrig få nog av vackra saker” svarar den skrynkliga damen i den österrikiska lilla byn Sonntag, på min fråga om hon efter sina cirka åttio år inte tröttnat på den vidunderliga utsikten utanför fönstret. Ett väldigt klokt sva [...]

Europa, Österrike, #inVorarlberg, Vorarlberg
2017-10-08 20:51
Nya äventyr: roadtrip och vandring i Vorarlberg

I reklamsamarbete med Österrikes turistbyrå och Nordic TB. Jag byter 7 dagars roadtrip i Tyskland mot 7 dagars roadtrip i Österrike. I morgon, eller faktum är att det redan är idag eftersom jag skriver det här i sista minuten, så bär det alltså av mot Vorarlberg, en region i Öste [...]

Europa, Österrike, #inVorarlberg
2017-09-11 00:12

Åka på skidresa i Österrike – så gör du!

Hur gör man när man vill åka på skidresa i Österrike, och vad kostar det? Vi är väl inte experter på området direkt, eftersom vi bara åkt skidor i Alperna en enda gång, men vi har det i alla fall färskt i minnet. Vi passar alltså på att dela med oss av våra erfarenheter. Kanske [ [...]

Österrike, Flyg, Skidåkning
2017-01-12 06:00

Hotell Pirchner Hof – avkoppling i Österrike

Nu är vi hemma i Stockholm igen, i snöslasket, men vi drömmer oss fortfarande tillbaka till Österrike och hotell Pirchner Hof. Så nu tänkte vi att vi skulle berätta lite om hotellet vi bodde på, i Reith im Alpbachtal.  Ett riktigt mysigt hotell med fantastisk utsikt och riktigt, [...]

Österrike, Hotell
2017-01-11 06:00

Reith – mysig alpby med lokala delikatesser

Vi har tillbringat vår skidsemester i en mysig alpby i Österrike som heter Reith, eller kanske rättare sagt Reith im Alpbachtal. Vi visste ingenting om det här stället innan vi kom hit, men vi måste säga att det här är precis så idylliskt som man någonsin kan önska sig. Dessutom [...]

Österrike, Skidåkning
2017-01-10 06:00

Skidsemester i Österrike – snöyra, gluhwein och knödel

Igår när vi vaknade upp på hotellet under vår skidsemester i Österrike var det till … ännu mera snö! Det hade snöat hela natten, och det fortsatte att snöa större delen av dagen. Husen här i Reith i Alpbachtal låg inbäddade i ett tjockt vitt täcke och överallt började människor s [...]

Österrike, Sport, Exotisk mat, Väder, [...]
2017-01-09 06:00

Skidåkning i Alpbachtal i Österrike

Vi befinner oss, som du kanske vet, på skidresa och igår tog vi oss till de större liftsystemen här i Alpbachtal i Österrike. Efter gårdagens mjukstart vågade vi oss direkt upp till toppen och även Beata, som aldrig åkt skidor förut, hängde på. Utsikten där uppe var förstås fanta [...]

2017-01-08 06:00

Härlig skidåkning i Alperna

Igår fick vi uppleva vår absolut första dag med skidåkning i Alperna någonsin. Waow, vilken upplevelse! Vi har sett den fantastiska utsikten från en av topparna, blivit solbrända, fått träningsvärk, ätit gulaschsoppa och druckit öl i solen – och jag har utmanat min rädsla för att [...]

2017-01-07 06:00

Redo för skidåkning i Österrike

Nu är vi framme i Alpbachtal i Tirol och redo för skidåkning i Österrike. Vi mötte upp våra vänner Lennart och Beata i en taxi igår morse och sedan flög vi Stockholm – Berlin – Innsbruck. Därifrån blev det taxi en sträcka, och på eftermiddagen var vi framme på ett mysigt hotell m [...]

2017-01-06 06:00

Vi ska åka skidor i Alperna – för första gången

Inlägget är skrivet i samarbete med Lion Alpin Vi ska åka skidor i Alperna! Wehooo! Detta blir något helt nytt för oss, och det ska bli sååå spännande. Vi har åkt skidor förut, men det är längesen, och aldrig i Alperna. I januari är det dags, och då bär det av till Österrike. Int [...]

Äventyr, Företagssamarbete, Österrike, Sport
2016-12-08 06:00

Hur man får en minnesvärd resa till Österrike och kommer hem med en knäskada…

– I samarbete med Lion Alpin –   Året är 1988 och jag går i nionde klass. Vi har sparat länge till en klassresa och bestämt oss för Österrike, trots att det bara ett fåtal i klassen som vet hur man står på ett par skidor. Vi landar i den lilla pittoreska byn Hofgarten och... Läs [...]

Österrike, Samarbeten
Discovering the Planet Discovering the Planet
2016-11-03 18:08
På vandring genom Alperna

Alperna. Bergskedjan med sina 120 mil som sträcker sig mellan franska Nice och italienska Genua upp mot Schweiz och sedan vidare in i Österrike. Där bergen är en aning högre och vandringslederna lite mer häpnadsväckande. Där den friska luften träffar den värmande solen. Där snötä [...]

Alla Inlägg, Vandring, Österrike, Samarbeten, [...]
Blogg i Thailand Blogg i Thailand
2016-09-16 11:53
Genom Österrike med husbil

I förrgår var det dags att lämna Italien. Vi körde norrut från Verona och tog oss in i Österrike via Brennerpasset. Vi fick köpa en vinjett att fästa på rutan (8,50 euro) och dessutom betala motorvägsavgift (9 euro), men det är ju bara att le och se glad ut. När vi väl kom in i v [...]

Natur, Österrike, Vägar, Ställplats, [...]
2015-11-16 16:59
Canyoning – inte canoeing – i Österrike

En äventyrsresandes lektion 1 (av 1). Lär dig skillnaden mellan innebörden av engelskans ”canyoning” och ”canoeing”. I skrift och en rastlös skumläsares ögon – nästan samma sak. I verkligheten – detta är canoeing (dvs vad jag trodde jag skulle få göra i en stillsam österrikisk in [...]

Äventyr, Europa, Österrike, #InAustria, [...]
2015-08-31 11:41
10 saker att göra en sommardag i Tyrolen

Förutom att vandra med lamor i sagolik natur, så kommer här tips på 10 andra saker att göra en sommardag i Tyrolen, Österrike: #1. Promenera bland kullar, kossor och korsvirkeshus Foto: Black dots white spots – blackdotswhitespots.com Tyrolen bjuder på perfekt promenadscenograf [...]

Europa, Österrike, #InAustria, Bloggkampanj
2015-08-23 22:03
Tävling: vinn hotellpaket och aktiviteter för hela familjen i Tyrolen

Vem vill ersätta Fantasiresor och få möjlighet att krama lamor, vandra bland tobleronetoppar och sjunga do-re-mi på en Sound of Music-kulle? Jag har nämligen vunnit en fototävling på Instagram (bilden ovan) där priset är en resa till Tyrolen i Österrike. Men eftersom jag just var [...]

Tävling, Europa, Österrike
2015-08-02 19:01
Lama-vandring i Tyrolen

Höjdpunkten var redan långt innan min bloggresa till Tyrolen i Österrike, programpunkten ”lama trekking”. Och det var ungefär både så gulligt och knasigt som det låter. Med de tre lurviga lamorna Loreot, Simon och Ronaldo från Abenteuer Lama vandrade vi upp och ned för de österri [...]

Europa, Vandring, Österrike, Alperna, [...]
2015-07-14 12:39
Tyrolen is coming up

Sound of Music firar 50 årsjubileum och jag ska till Tyrolen för att rida på lamor. Härliga knasiga tider. Den här gången är det en bloggresa med 16 bloggare från 16 olika länder. Ser fram emot att äta vackra alplandskap, andas krispig sol och långa kajakvandringar. Hoppas bara a [...]